onsdag 19 november 2008

Varde ljud!

Jag fick idén till filmen när min son Rasmus, fem år, pysslade ihop en egen skivspelare. Jag frågade om jag fick använda den till en film. -JA! Ett perfekt tillfälle att testa att lägga på ljud. När jag googlade "ljudbank" hittade jag the freesound project. Där finns alla möjliga ljud för nedladdning. Allt helt lagligt bara man berättar vem ljudklippet kommer från. Tack till Zwang för ljudet, Äkta kärlek för musiken och Rasmus för tekniken.
Allt som allt, med sökande på internet efter fina ljud, uppställning av scenen, fotograferingen och redigeringen i MovieMaker tog det tre timmar - från idé till produkt! Den enda kostnaden är kameran (199 kr. Clas Ohlson)
Kom inte och säg att tiden och pengarna i skolan inte räcker till!

3 kommentarer:

S sa...

Kul att Rasmus också fick vara med på ett hörn, hans skivspelare funkar ju perfekt. Riktigt kul med det där raspiga pappers ljudet till den lilla lappen på skivan.
Upplevelsen blir så mycket mer när det kommer ljud till.
Undrar var motståndet bottnar i egentligen ute på skolorna?
Heja dig Maja!

Anna sa...

Fint! Du har ju helt rätt. Fasen vad skoj du kommer att ha med dina elever och vilken lön du kan komma att kräva!

åsa sa...

Jag har inte varit inne på din blogg sen i helgen och det finns redan två nya filmer, herregud vad det går snabbt för dig. Skivspelaren gillade jag skarpt, tänk vad mycket man kan göra med så lite.