onsdag 5 november 2008

Bye bye baby



Äntligen är det dags!!
Hela hösten har jag längtat och nu är det allvar. Examensarbetet drog igång idag och det var så kul att se alla och höra alla härliga projektidéer.
I min projektidé skulle jag vilja visa hur man på ett enkelt och billigt sätt kan låta elever uttrycka sig i en annan uttrycksform än enbart skrift och tal. Jag skulle vilja använda mig av redskap och teknik som är allmänt tillgängliga och i många fall gratis. Jag tänker försöka mig på att med hjälp av en modern mobiltelefon, en web-kamera, en dator med internetuppkoppling och gratisprogram från nätet, skapa film med ljud och bild.
Min tanke är att processen med att skapa dessa filmer grundligt ska dokumenteras och kunna följas här på min blogg. Även här är syftet att kunna lyfta fram positiva användningsområden med den nya tekniken som vi måste lära oss att hantera. Att låta eleverna använda sig av ”deras” medier så som bloggar, MySpace, YouTube o.s.v. är ett bra redskap när det gäller att göra undervisningen relevant och intressant för eleverna. Slutresultatet för mitt projekt kommer alltså att bli både bloggen och de gestaltade produkterna.
En viktig del i min skapandeprocess är att inte se slutet på processen. I detta specifika projekt ser jag det som av största vikt att filmernas gestaltande hålls öppet så länge som möjligt för att kunna prova på och experimentera med så många olika formspråk som möjligt.
Detta arbetssätt är något som jag verkligen vill och kommer att använda mig av i båda mina ämnen som färdig lärare.

Materiel:
Mobiltelefon
Web-kamera
Dator med internetuppkoppling
Gratisprogram, t.ex. Moviemaker, MonkeyJam
Blogg

Eventuell litteratur:
Seendets språk Gert Z Nordström
Konvergenskulturen - Där nya och gamla kulturer kolliderar Henry Jenkins
Den andra möjligheten - estetik och kultur i skolans lärande Amelie Tham för Myndigheten för skolutveckling
Läroplaner och styrdokument för gymnasiet

Nu lämnar jag det gamla och ger plats för det nya!!

1 kommentar:

åsa sa...

Jag gillar verkligen din idé! Använder man sig av material som alla har eller enkelt kan få tag i så finns det verkligen inga ursäkter. Det är bara att skapa!