fredag 21 november 2008

Publicistiska arbetssätt i skolan

Jag har köpt en fantastisk bok. Den heter "Publicistiska arbetssätt i skolan" och handlar om hur skolan måste värdera nätkommunikation som en positiv resurs på samma sätt som alla andra "samhällssystem".
Boken tar upp hur man som lärare kan använda den nya tekniken, vilka svårigheter och möjligheter det för med sig samt lagar och regler för publicering.
Boken har även en egen hemsida med länkar: www.studentlitteratur.se/publicistiska.

Boken citerar Lasse Högberg, Karlstads universitet, som på ett underbart sätt belyser att nya saker håller på att hända:

Tänk om jag, när jag var ung, kunde ha ställt mig på torget i Grums och skrikit ut till alla jämnåriga i samhället att... "Jag är femton år, är intresserad av tjejer, mopeder och tyngdlyftning. Är det någon som vill snacka med mig?"
Och det är precis så alla unga gör idag, blyga som oblyga, tjejer och killar, och de snackar som aldrig förr. Det är klart att det här förändrar hela vår kultur.

Här är några ställen där unga rör sig:
LunarStorm
Playahead
Apberget
Snuttis
Helgon.net
Efterfesten
MySpace
Facebook

... och från och med idag - även jag!

1 kommentar:

Susanne Andersson sa...

Hej Maja!
Det känns som vi är inne på lite samma område och snokar. Kul att det tog ett tag innanman såg vad som var fel på bilden med Hanna. Ska du till skolan nån dag?