torsdag 4 december 2008

Bilder o filmer

Bildbank
Elever är privatpersoner och kan därför använda sig av de flesta bilder de hittar till inlämningsuppgifter och liknande. De måste naturligtvis alltid uppge källan. http://flickr.com är en bildbank där alla kan lägga in sina bilder och där elever kan hitta bilder till skolarbeten. Som lärare får man använda bilderna i lektionssammanhang utan att hamna i upphovsrättsnästet.

Videobank
http://youtube.com kan man lägga till sina egna filmer och njuta av tusentals andras, både amatörmässiga och proffsiga. Detta är en bra möjlighet för en klass eller en skola att publicera sina filmer och länka till sin nättidning eller blogg, som inte alltid kan visa film.

Dessa olika publiceringsverktyg är väldigt enkla att komma igång med, det är lätt för både lärare och elever att förstå det roliga och viktiga i att kunna visa upp det man faktiskt gör i skolan. Har man inget skolgalleri t.ex kan man göra ett eget!

5 kommentarer:

Susanne Andersson sa...

Grymt! Skönt att veta vad man ska göra till våren.

S sa...

Hade nåt program i slöjden där man kunde dela bilder men både bilddagboken, youtube och flikr är ju vassare, syns och motiverar säkert mer också.

S sa...

Stort Grattis till tjänsten!!!!!
Skönt att slippa oroa sig för framtiden, hur ser tjänsten ut?
Kram

maja sjöström sa...

Tjänsten e på 6o procent, men kunde absolut höjas efter behov. Först e jag anställd till sommaren, men det blir säkerligen en förlängning då jag kan få in även svenskan!! Känns toppenbra. Hur gick det för dig på intervjun?

S sa...

Låter ju helbra att det börjar sådär lite lagom, hinner du ses med familjen med. Skönt också att veta att hösten ordnar sig med svenskan och allt kanske tom. får betalt en del av sommaren, avundsjuk blir jag nog lite...
Har inte varit på intervju än, på tisdag skall vi slåss jag och Annica:)
Har ju tackat ja till en månad på gymnasiet i januari och misstänker att det därför kan bli svårt med den där tjänsten. Men det kommer säkert ordna sig, får väl hoppa runt lite annars.